Kritik är en sak. Dolda hot något annat. Om en recension av Svensk, svenskare.

En av Sverigedemokraternas riksdagstjänstemän – Joakim Larsson – bad om ett recensionsex för att skriva för SD-kuriren. Det fick han förstås. Att inte SD-kuriren kommer ut är en bagatell som kan nämnas men han läste boken snabbt och skrev en recension till sin blogg. Det var intressant att läsa och vi diskuterade med honom efteråt. En givande diskussion eftersom Joakim Larsson är en välformulerad person.

Häromdagen såg jag att en s-bloggare hade boken och läste den för att recensera den. En person går då in och lägger upp en länk till Joakim Larssons blogg och s-bloggaren tackar för tipset. Det är bara ett fel. personen som tipsar kallar sig för Niklas Lindgren – om ni inte vet vad det innebär så klicka på länken.

Det är också tråkigt att Joakim Larsson låter kommentarer om vårt utseende ligga kvar. För till skillnad från den kommentaren säger vi aldrig att någon är ful. Särskilt inte på ett så sexistiskt vis. Det vi påpekat för honom om innehållet i boken är att hans exempel på hur människor ser ut som vi träffar inte är negativa. Det framgår mycket tydligt i boken hur vi kämpar med vår objektivitet, hur vi finner samhörighet med Erik Almqvist och tycker Roger Hedlund är söt. Min analys av att Joakim Larsson inte klarar detta är att vi skriver om män som man vanligen skriver om kvinnor i medier. Det är sällan manliga journalister beskriver mäns utseende. I vårt fall var det viktigt att beskriva dem eftersom deras utseenden är en del av partiets omdaning och för att många tror att SD:are ser ut som skinheads.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kritik är en sak. Dolda hot något annat. Om en recension av Svensk, svenskare.